Het onstaan van de modelspoorbaan 5 landen-sfeer

Het begin en verloop van het bouwen

Eind jaren 50 ben je ongeveer 10 jaar oud en krijg je, na veel zeuren, een elektrische trein voor je verjaardag. Je koopt vervolgens van je spaarcenten een plaat multiplex van

122 x 244 cm en zet hem op twee zelfgemaakte schraagjes. Het was een trein en rails van het merk "Tri-ang". Het was toen al een trein met kunststof opbouw en echte raampjes, terwijl o.a. de merken "Trix en Marklin" nog veelal bedrukte blikken treintjes verkochten.

Je eerste bergtunneltje knutsel je van oud kippengaas en oude kranten gedrenkt in stijfsel (papier-maché), en beschildert dat met plakkaatverf. Boompjes maak je van uitgeplozen elektradraad en de huisjes van karton.

 

Een paar jaar later ga je naar het voortgezet onderwijs en krijg je meer belangstelling voor andere dingen. Ook heb je minder tijd voor je spoorbaan vanwege huiswerk e.d. Bovendien kan je je nauwelijks nog bewegen in je kamertje van 2,5 x 3 meter en je moet kruipdoor-sluipdoor in je bed zien te komen. Dus spoorbaan afgebroken en bruikbare onderdelen in dozen gepakt.

 

Jaren later de hobby weer opgepakt, maar is ook geen blijvend succes vanwege je drukke beroepswerkzaamheden. Toen nog een verhuizing met het hele gezin naar Frankrijk, dus alle spullen weer in dozen, waar ze bijven.

Na 6 jaar in Frankrijk gewoond en gewerkt te hebben, weer terug naar Nederland, dus treinspullen in dozen weer mee.

 

Dan na jaren is je zoon op een leeftijd gekomen om hem voor zijn verjaardag een starterset van "Fleischmann" te geven, in de hoop dat hij dat ook als hobby zou oppakken. Maar nee, zijn belangstelling gaat o.a. meer uit om met een PC te werken en de toen populaire spelletjes te spelen.

 

Weer later gaan je dochters het huis uit en zie je opeens het voordeel van de twee leeggekomen slaapkamertjes. Muur er tussenuit gesloopt en ja, daar is je mooie ruimte om opnieuw te beginnen met een modelspoorbaan.   

De nieuwe spoorbaan

Met meer kennis van modelspoorbaanbouw, opgedaan via bezoek aan modelbouwbeurzen en diverse lectuur, ben ik op een meer professionele manier aan de slag gegaan. Maar wel met de filosofie van: treinen laten rijden is leuk, maar het bouwen van het landschap en alles wat daarbij hoort is nog méér voor mij weggelegd. Alles werd op een houten frame opgebouwd, de treinbaan zelf op 12 mm multiplex uitgezaagd en gemonteerd met diverse stijgingen- dalingen en verborgen trajecten. De bergpartijen, water- en autowegen, viaducten en bruggen werden met hout en gaas voorbereid. En toen maar dikke lagen gips aanbrengen. Voordat het gips geheel droog was, heb ik het met mesjes en beitels bewerkt. De diverse huisjes en gebouwen aansluitend in het gips gezet en toen dat droog was de kleinere details als bomen, hekjes, muurtjes e.d. vastgelijmd. Vervolgens met acrylverfsoorten en diverse strooimaterialen werd het geheel aangekleed. Als laatste plaatste ik dan de zelf beschilderde figuurtjes e.d. met een druppeltje secondelijm.

 

Inmiddels hadden wij een huisje in de Belgische Ardennen kunnen kopen met de bedoeling om met de naderende pensioenleeftijd daar te gaan wonen. Toen dat zover was werd de spoorbaan letterlijk en figuurlijk in 5 delen gezaagd en met 2 grote bestelbussen overgebracht naar het nieuwe huis. Nadat het huis was ingericht, werd de spoorbaan weer aan elkaar gemonteerd. Wel met enkele aanpassingen omdat mijn nieuwe hobbyruimte een andere afmetingverhouding had. Daar deze ruimte ook wat langer was, heb ik er een stukje aan kunnen bouwen wat op de foto`s te zien is als het stukje Grand-Canyon in de VS.

5 landen sfeer

Ik heb nooit gekozen voor 1 item, omdat ik veel landen mooi vind. Daarom heb ik in eerste instantie gekozen voor een treinreis van Nederland via België en Duitsland naar Zwitserland. Later heb ik aan de achterzijde van Zwitserland het gedeelte van de Grand-Canyon kunnen bouwen met 2 stoomtreintjes. (anno negentiende eeuw)

Techniek

De gehele baan werd in eerste instantie analoog met gelijkstroom aangedreven en heb ik op een gegeven moment alles kunnen automatiseren met zelfgemaakte relais tussen de rails. Via deze relais stuurden de locomotieven de diverse wissels en seinpalen zelf aan. De magneetgeschakelde seinpaaltjes gaven op hun beurt weer stroom aan een geïsoleerd stukje rails, zodat de daar wachtende trein weer ging rijden. Dus eigenlijk was de baan klaar.

Maar wat natuurlijk irritant was aan dit systeem, was het schielijk wegrijden en stoppen van de treinen. Ook gaf het mij de beperking om tegelijkertijd in twee richtingen te rijden. In mijn ogen was dat alleen te verhelpen door digitaal te gaan rijden. Dus alles digitaliseren!

Digitaal (DCC)

Als je niet bent opgegroeid met digitale aansturingtechnieken, is dit een geheel nieuw verhaal voor je. Dus via internet op de diverse sites van leveranciers, alsook de meerdere forums, andere bronnen en winkeliers, heb ik geprobeerd mij te verdiepen in de diverse mogelijkheden, én hoe het één en ander werkt. Uiteindelijk komt het erop neer dat je je eigen plan moet trekken, met het daarbij behorende kostenplaatje. Aangezien ik altijd geprobeerd heb om het betaalbaar voor mij te houden en door o.a. vaak op modelbouw beursen te snuffelen en te kopen, wilde ik het ook nu weer betaalbaar houden.

Daarnaast had ik mijn zinnen gezet om via een PC en het programma "Koploper"

volautomatisch te rijden en alles te kunnen inregelen.

Als centrale heb ik toen gekozen voor de Intellibox IR van Uhlenbrock (ook vanwege zijn S88 aansluiting). Verder voor bezet- en terugmelding de Viessmann 5233. Voor de magneetgestuurde seinen en wissels de ESU SwitchPilot 51800 en de Littfinski decoder voor de motorisch aangedreven wissels.

Alle locomotieven (9) zijn voorzien van een IntelliSound Decoder van Uhlenbrock met een daarbij behorende programmeerbox om de treingeluiden te programmeren. Alle locomotieven heb ik zelf kunnen aanpassen, zelfs de Fleischmann locs, om daar de koolborsteltjes op de zgn. motorschildjes te isoleren van de wielcontacten.

Omdat ik merendeels personenrijtuigen heb, heb ik die voorzien van binnenverlichting. Alle wielen heb ik benut voor stroomafname van de rails en dat ook doorgelust naar de locdecoder. Op deze manier heb ik geen last van haperingen in het rijden als toevallig de locwielen een stukje vervuilde rails passeren. Tevens wordt daardoor de gehele trein gedetecteerd in 1 van de 24 blokken. Alle relais tussen de rails heb ik weggehaald, omdat alles nu wordt gedetecteerd via stroomafname.

Tot slot

Met deze spoorbaan ben ik, na 15 jaar, al ver gevorderd.

Het digitaal rijden bevalt mij prima en kan ik ook op diverse enkelspoortrajecten in twee richtingen rijden.

Toch heb ik nog talloze ideeën voor verbeteringen, vooral wat betreft de detaillering in de landschappen.

Ik heb mijn baan al voorzien van een riviertje, gevuld met echt water, waarin een bootje heen en weer vaart. In de bergen draait een stoeltjeskabelbaan en boven de baan bewegen vliegtuigen en helikopters.

Als je nieuwsgierig bent geworden hoe deze modelspoorbaan er uit ziet, nodig ik je uit om de foto`s en de video's te bekijken.

Ook houd ik mij aanbevolen voor goede tips en suggesties voor verbeteringen e.d., welke je in ons gastenboek kan vermelden.

 

Groetend, Kick

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

agnes raaphorst | Antwoord 02.07.2011 13.09

hallo
ik ben ook gek van een treinbaan,maar zoek al jaren een vraag baak waar ik met alle vragen op technisch gebied(niet digitaal)terecht kan.

leendert Bijnagte | Antwoord 10.11.2010 20.47

Wat een leuk verhaal. En behoorlijk herkenbaar. Ik zit iets eerder in de life cycle, bouwjaar '61, maar voor het eerste deel zo herkenbaar. Ook ik ben herinredr

Arno Ridderbos | Antwoord 27.07.2010 17.26

1 troost. De passie voor treinen slaat 1 generatie over. Je kleinzoon van 3 jaar is wel verzot op treinen aangezien de Duplo treinset al enig slijtage vertoont.

Arno Ridderbos | Antwoord 27.07.2010 17.22

Achteraf gezien misschien toch niet zo heel vervelend dat zoon lief andere hobby`s had. Anders had de gegeven starterset je niet gebracht waar je nu bent.

Emiel | Antwoord 10.06.2010 23.34

verwacht dan wel een boemel treintje naar de hogere oorden in zwitserland hihi groetjes en succes met de vergevorderde hobby afz Emiel

Marianne Geers-Margaroli | Antwoord 08.06.2010 16.03

Wat geweldig om het verhaal over de treinbaan te lezen, doet me denken aan de Märklin baan van mijn vader.

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

21.04 | 08:57

Geweldige informatie voor een oma die low budget voor haar kleinzoon een kleine modelbaan wil bouwen. hartelijke dank

...
26.12 | 06:15

ik schreef al in jullie gastenboek, dat dit de mooiste baan is, die ik ooit heb gezien. Hou me op de hoogte van nieuwigheden !

...
22.09 | 18:36

Hallo Stella, Jannie en Kick, Lang geleden he? Maar plotseling dacht ik aan jullie toen ik op de verhalensite kwam. Ik genoot weer van je. Groet Cojo,

...
01.07 | 15:57

Hallo Vera,

Bedankt voor je spitse reactie. Je hebt goed ingespeeld op de tekst uit mijn stukkie.
Groetjes van Mies.

...
Je vindt deze pagina leuk